Det ligner skønne spildte kræfter …
Det er svært at tro, at udvidelsen af Borgergade mellem Kejlstrupvej og Ansvej nogensinde bliver en rigtig succes. Fejlene står (ligesom trafikken) nærmest i kø. Og cyklisterne fra byen videre ud ad Borgergade, er da helt overladt til sig selv og en portion held…
Det er helt fair, at der er sket fejl – men det ville klæde de ansvarlige politikere at indrømme det og arbejde på at rette fejlene, i stedet for at sige, at trafikanterne blot skal vænne sig til forholdene.
En meget stor del af den nordgående trafik skal ad Borgergade i det nye Borgergade/Kejlstrupvejkryds, og det har den effekt, at trafikken næsten helt fra Cirkel K-krydset ved Østergade, primært bevæger sig i det venstre spor helt frem til krydset.
Det er selvfølgelig ikke kommunens skyld, at så mange ikke kører efter færdselslovens regler om at holde længst til højre, men når man laver busstop samt laver vognbaneskift-markering* (eller er der sammenfletning?**) helt frem til krydset Borgergade/Kejlstrupvej, så er det nok til at forudse, at det ville ske.
Dermed er udvidelsen stort set spildt, når inderste vognbane er tom – altså bortset fra busstop.
Cowi rådgiver kommunen, og har for så vidt også generelt mange gode anbefalinger for trafikløsninger i Silkeborg. Men flere gange vælger kommunen alligevel sin egen ’lokale’ udformning, og det får desværre ofte negative konsekvenser for trafikflowet i hele byen.
Her er Cowis lille animation af det nye kryds ved Borgergade/Kejlstrupvej – her kan man se, at de har foreslået krydset opdelt med to adskilte vognbaner, og ikke med en venstresvingsbane (med forkert kørekurve), som kommunen har valgt.
Cowis forslag ville muligvis ikke alene ændre på det forhold, at trafikken klumper sig sammen i yderbanen, men i det mindste har Cowi ikke busstop 30 meter fra krydset til at blokere den inderste bane med i deres løsning.
Det mystiske er, at der er faktisk masser af plads mod vest/Sølystvej til, at man kunne have fået plads til både buslommer og permanente p-båse foran butikkerne, og så stadig have to frie baner i hver retning – det er en gåde, hvorfor projekteringen ikke har omfattet det. Og ingen ansvarlig har endnu givet en forklaring på det.
Hvis man så også havde inddraget Borgergade 19 fuldt ud, og ikke kun lagt fortovet ind i bygningen, havde der også været plads til at lave kørekurverne rigtige gennem krydset …
Og endelig så kunne kommunen måske også stadig med stor fordel overveje at gøre det mindre ‘attraktivt’ at bruge Borgergade som ren gennemfartsvej, og på den måde i stedet lede den gennemkørende trafik mod Viborg op ad Kejlstrupvej/Lupinvej.
Noget bør der gøres, for at få Borgergade-udvidelsen til at fungere bedre …den er jo starten på en udvidelse af hele strækningen gennem byen frem til Sønderport, så det er vigtigt at få godt begyndt!

*Reglen for vognbaneskift: Hvis du skal køre hen over den striplede linje for at komme over i den vejbane, hvor færdslen fortsætter, har du ubetinget vigepligt. Dvs. det er dig, der skal holde tilbage for dine medtrafikanter i den fortsættende vognbane.
**Sammenfletning: Er der ingen vognbanestriber eller ophører den striplede linje til i god tid før indsnævringen af vejen, gælder flettereglen. Dvs. det forreste køretøj kører først ind på den indsnævrede vej.
Efter min mening er det nu meget godt, men parkeringen i højre side (på vejen foran butikkerne) burde ikke være der. Man mister ligesom muligheden for en længere tosporet vej på Borgergade siden. Bilerne der holder perkeret er meget i vejen, for den kørende trafik.
Men selve Borgergade/Kejlstrupvej krydset synes jeg er meget fin, også selvom at mange stadig bruger blinklyset når de skal fra kejlstrupvej til midtbyen 🙂 Hehe
Jeg synes det nye stykke vej ved Borgergade er noget lort! Som cyklist er man nærmest ved at blive kørt ned hvis man ikke kigger sig godt for.
Hvad der hvad galt med vejen som den var før, er en gåde for mig. Før var den trods alt farbar, men nu vælger man alternative ruter for at undgå trafik kaosset og passe på sit liv.
Det er en seriøs ommer!!
Ja – en klar ommer
Jeg ser på det hverdag og det er kaos både for biler cyklister og fodgænger . Der er dagligt uhyggeligt tæt på ulykker
Og ikke mindst biler der vil parkerer
Det er pinligt at lave sådan noget rod
Øv
Det kan være at en årsag til at stort set alt trafik til Viborg bliver i venstre kørebane skyldes ikke den manglende kendskab til færdselslovens regler. Men mere det klokkekar skiltning på broen som sige at man skal bruge højre bane til Randers og venstre til Viborg.