Den gamle jernbanebro …

Skal broen flyttes – eller skal den flyttes …?

Silkeborg Kommune vil flytte den gamle, fredede jernbanebro over Remstrup Å for at give plads til den kommende Nordskovvej. Ja, det vil sige, at det er kun den ene ende, der skal flyttes lidt, så en ny betonbro kan kile sig ned mellem de to gamle broer – den ene, hvor toget kører, og som er flot vedligeholdt og nymalet af Bane Danmark, og så den anden, der er kommunal gang- og cykelsti, og som er rusten, sølle og forsømt …

Måske skulle man tænke større og anderledes. Lidt mere visionært. Broerne er fine og fortjener at leve mange år endnu (og de er faktisk også fredede), så det er lidt at voldtage dem, at presse en ny betonbro ned mellem dem. Nu er Nordskovvej i gang, men da den også bør få en til-/frakørsel til Sejs kunne den gamle jernbanebro med cykel- og gangstien få et nyt og bedre liv et andet sted, så den ikke er ‘i vejen’.

Hvis man nu tog kommunens jernbanebro helt væk, og dermed gav bedre plads til den nye (så måske bredere?) betonbro til Nordskovvejen, så kunne jernbanebroen – altså den med toget – og den nye Nordskovvej-bro opføres i arkitektonisk harmoni med hinanden. Der skal så være plads til gående og cyklende på den nye betonbro.

Vi tager så den nuværende gamle gang- og cykelstibro på land, gør den fint i stand (det er billigere, når den er på land), piller dens fundament forsigtigt ned, og genopfører det hele den fine, fredede bro hen over Chr. 8’s. Vej mellem Silkeborg Kirke og museet – lige der, hvor der i dag er en livsfarlig fodgængerovergang. Broen er ca. 40 meter – Chr. 8.’s vej ca. 30 meter.

Lav planen for det nye butiks-/lejlighedscenter således, at der er plads ved siden af kirken, så jernbanebroen bliver en naturlig forlængelse af gågadenettet, og dermed binder havnen sammen med gågaderne.

På museum-siden af broen skal der være trapper ned, men også en elevator, og jernbanebroen vil blive et fantastisk skue for byen, og de kanosejlende på Remstrup Å mister ikke noget ved det, da tvillingebroen stadig er på plads for Arriva-togene …

Det er en ren win-win-win-win – det løser en masse udfordringer for Nordskovvejen, det løser en livsfarlig fodgængerovergang, det binder centrum sammen med havnen, det giver et fantastisk flot syn både i byen og på Remstrup Å, og det giver mulighed for at løse trafikale udfordringer for Sejs. Og meget, meget mere ….

jernbanebro

Her kan broen være - lige dér, hvor fodgængerovergangen er i dag!
Her kan broen være – lige dér, hvor fodgængerovergangen er i dag!
Det fine fundament skal med og genopføres
Det fine fundament skal med og genopføres
Her skal gågaden/Torvet forlænges fra kirkens sydside og ud til broen
Her skal gågaden/Torvet forlænges fra kirkens sydside og ud til broen
Når Torveceb´nteret rives ned, kan broen passe perfekt fra Torvet til museets plæne
Når Torvecenteret rives ned, kan broen passe perfekt fra Torvet/kirkepladsen til museets plæne

6 tanker om “Den gamle jernbanebro …”

  1. Hmm, slet ikke nogen dårlig idé… Når nu det ikke kan være anderledes med den vej igennem Nordskoven. Det vil jeg gerne se udført 🙂

  2. Det er en god ide, det lyder dyrt, eg kunne godt se broen ny renoveret stå som et varetegn hen over chr.d.8´s vej, og når så nordskovvejen kommer, det vil betyde mindre trafik i havneområdet, jeg kan godt lide ideén, den får min støtte

  3. Det mest tåbelige jeg nogensinde har hørt, men sikkert også den bedste måde at få mejet lidt flere træer ned, så trafikken kan slippe ud af dyndet omkring Østergadekrydset.
    Tjoeh, hvorfor ikke!

  4. Jeg kan godt se ideen med at føre en tydeligere gangsti fra torvet forbi kirken og ned til museet…. Men:
    1. Nordskovsvejen vil betyde at trafik af Chr. 8.s vej vil mindskes og derfor gøre behovet for en bro over vejen overflødig.
    2. Hvis der skal være afkørsel til Sejsvej, vil det så betyde at den nuværende Sejsvej skal hæves i niveau, eller at broen skal være lavere og forhindre bådtrafikken i at nå havnen?
    3. Hvad med jernbanebroen hvis fundamentet flyttes? Og skal der så være en overskæring på Sejsvej?

  5. Tosset idé – og slet ikke nødvendig.
    Der findes kun een rigtig løsning: lav passagen over de sølle 30 meter vandpyt som en tunnel. Silkeborg’s flotteste plet fortjener det.

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *