Hjejlen og havnen er indbegrebet af Silkeborg
Alle i Danmark – og mange i verden – kender Hjejlen og dermed også inddirekte Silkeborgs havn. Hvert år sejler tusinde med rutebådene, og de fleste har fået en vaffelis her på et tidspunkt. Derfor har det undret, at hele den ene vestlige side af Havnen i så mange år har været så forsømt, men ny (beton!?)belægning, nye broer med lys og skulpturelle bænke, ny gæstekaj m.v. har virkelig gjort en forskel.
Langs Sejsvejen er de flotte kunstværker skåret ud af de gamle træer, og hvis kommunen så også viste sig lidt mere visionær og logisk flyttede Sejs-Svejbæk trafikken væk fra havnen og ledte den via en nedkørsel fra den kommende Nordskovvej, (uden en frakørsel mod Sejs-Svejbæk bliver Nordskovvej kun en halv løsning!) vil det også blive så meget mere idyllisk og turistvenligt langs rutebådenes afgangskaj.
Kombineret med det brusende ‘vandfald’ man kan se fra broen, bliver havnen så til en fuldendt og attraktiv helhed. Næste skridt er så at få det hele bundet sammen med en bro over fra det nye torvemiljø, – det vil det virkelig gøre en kæmpe, positiv forskel.
Det kan dog stadig undre, at Silkeborg Kommune ikke har gjort den vestlige side af havnen bilfri. Alt trafik fra Åhavevej kan nu komme ind og ud i alle retninger via Zeltnersvej og Rosenørns Allé, så det virker underligt, at turister stadig på havnen skal zig-zagge mellem biltrafikken til Åhavevej, når nu området endelig er kommet til at virke mere ‘gågade-agtigt’ (omend den noget malplacerede betonbelægning på vestsiden minder lidt om en gammel flyveplads fra krigens tid …).
Skulle vi ikke tage og se lidt længere og mere ambitiøst fremad, og så også få løst den sidste del rigtigt, så den restauranten i det gamle turistkontor sammen med den bøfrestauranten kan have spisende gæster mod havnesiden, der uden ‘dyt&båt’ kan nye udsigten til vandet, havnen og Hjejlen …


Det skal ihvertfald laves mere logisk end tilfældet er. Turisterne og gæster skal have en enkel og logisk skiltning. I dag er det svært at se hvordan trafikken er tænkt. Men at fodgængere skal springe for livet er usandt. Det er godt at blande tingene og ingen kører jo hurtigt – det giver tværtimod et liv og en dynamik at der er forskellige trafikanter. At lukke helt for biler kan give alt for meget plads. Læs: der bliver intet liv og ingen gæster på hverken havn eller restaurant.
Forstår ikke at man vil bygge boliger på sø torvet nu shell endelig bliver fjernet, hvorfor ikke lave en park hvor man kan sidde og hygge, som det er nu, så er det umuligt at finde en plads ved havnen i godt vejr, lad os da beholde en grøn oase midt i byen
Skaterne.
Skaterne i byen, inkl. Mig selv, er helt vilde med stedets opbygning det er mere eller mindre perfekt til at stå på skateboard på, og vi er meget glade for tiltaget med vinkeljern på bænkene der imødekom vores ønske om at kunne bruge stedet til at stå på skateboard uden at ødelægge noget for andre. Dog kan vi alligevel ikke stoppe med at tænke på andre små tiltag der ville gøre stedet endnu mere attraktivt for os og resten af landets skatere (stedet er blevet meget populært for skaterne og vi møder ofte skatere fra omegn og fra Aarhus og københavn, der er taget hele vejen for at skate ved Silkeborgs havn) man kunne ligge samme vinkeljern (som i bænkene) i alle kanter på stedet og eventuel lave en lille barriere der forhindre at skateboardet kører ud i vandet og bliver ødelagt.
Små tiltag der ville sætte stedet og Silkeborg på skateboard landskortet.
Denne video viser hvordan vi bruger stedet:
https://youtu.be/OizZc8Q5pxA
Terrific skriftligt. Artikler, der har målrettet samt indsigtsfulde webindhold er ekstra sjovt.