Parkering har i flere år været et varmt emne i Silkeborg by. En infrastruktur, der er påvirket af søer, skove og jernbanen vanskeliggør etablering af veje og let tilgængelige p-pladser til det stigende antal biler, der følger med en by i dejlig vækst.
Så om det blot er en (skjult) ekstra skat, er lidt svært at blive klog på, når plan- og vejudvalget igen og igen diskuterer betalingsparkering på de få parkeringspladser byen har, og spørgsmålet sendes frem og tilbage mellem udvalget og byrådet.
Embedsværket melder helt klart ud i de forskellige indstillinger til politikerne, at betalingsparkering skal bruges for at få færre til at parkere i byen, bl.a. ved også at sløjfe den ene times gratis parkering, der er i dag. Det fremkommer ved, at man helt åbent beskriver formålet som ”adfærdsregulering”, da det ellers ville være ulovligt at opkræve betalingsparkering. Og det kan en presset handelsstandsforening så kun måbende kan være vidne til.
Iflg. FDM er Silkeborg i 2023 i top-8 med indtægter fra parkering – en stigning på 15,4 % fra året før, men det er vel relevant at spørge, om det er nødvendigt at adfærdsregulere trafikken med øget betalingsparkering og parkeringskontrol i en tid, hvor flere butikker står tomme i handelsgaderne, og der generelt er mangel på kunder.
Politikerne har ret forskellige holdninger – lige fra de ellers så ofte medsammensvorne Peter Sig, der ønsker alle biler ud af midtbyen, og til Jan Beck-Nielsen der ønsker en langt mere liberal tilgang til parkering i byen end i dag. Og midt i mellem skal der balanceres mellem et budget, der skal hænge sammen, og en lovgivning der siger, at man ikke må indføre betalingsparkering for at tjene penge til kommunekassen.
Jeg tror, de fleste bilister sagtens kan acceptere en parkeringsafgift – måske også højere end de 15 kroner pr. time som nu, hvis der til gengæld blev løsnet lidt på perioden med gratis parkering. Et eller andet statistik-geni må kunne tegne en kurve med hvor stigningen af takster krydser faldet af parkerede biler, og hvor der derfor ikke kommer flere penge i kassen ved at hæve betalingen, fordi faldet af parkerede biler bliver det større.
Måske kommer der faktisk reelt flere penge ind ved at lave to eller tre timers gratis parkering, og så de følgende timer er dyrere end 15 kroner. Man kunne også lave fx hver torsdag helt gratis for at tilgodese butikkerne – selvfølgelig så bakket op af Handel Silkeborg med noget ekstraordinært den ugedag – en ”Tilbuds-Torsdag”.
Elefanten i rummet er selvfølgelig, at man har solgt undergrunden under Jorn Torvet til A. Enggaard A/S, som derfor skal kompenseres for de gratis timer. Men flere mennesker i gaderne, og deraf højere omsætning i butikker og caféer giver flere penge i en anden kasse. Det er for snævert at se isoleret på, hvad man kan få ind ved at ”adfærdsregulere” bilisterne, og så måske ende med at de – og dermed også de fleste kunder – bliver helt væk fra midtbyens handelsgader.