Rute 52 er blevet til ‘motorvej’!

Rute 52 bør tænkes ind i den kommende Hærvejsmotorvej

Silkeborgmotorvejen er indekseret på alverdens GPS’er, så den nordgående trafik på E45 nu bliver sendt mod Silkeborg, hvis man fx skal til Viborg. Og modsat.

Turen via Silkeborg (den blå linje på kortet) er dog 8 km længere, end hvis man først drejer fra mod Viborg ved rute 26 (den lilla linje på kortet), men via Silkeborg får man  38 km på motorvej, og det vil GPS’en derfor anbefale.

26vs15

Det har givet en kæmpestor belastning af rute 52 fra syd for Skægkær og til sammenfletningen ind mod Viborg. Rambøll har i en rapport i november 2017 opgjort trafikken til 14.000 biler i døgnet ved Skægkær.

Det kræver mere af vejen, end den kan tilbyde, og rapporten forventer endda en stigning til 20.000 biler i døgnet i de kommende år. Det skal holdes op mod at der iflg. Vejdirektoratet kun kører 8.800 biler i døgnet på rute 26 ved Ans.

Der er lavet forbedringer af rute 52 de senere år – bl.a elektroniske tavler ved Kjellerup og udfletningen ved Tandskov losseplads, men det farligste sted er ved Resdal Bakke, hvor der hver dag er farlige situationer.

Alene pga. den belastning, der allerede nu er mellem Silkeborg og Viborg, bør rute 52 derfor tænkes ind i en større løsning med Hærvejsmotorvejen.

Hærvejsmotorvejen bør få forbindelse til Silkeborg

En ny motorvej op gennem Jylland har lange udsigter, desværre. Det virker som om, at der er en større politisk vilje til at udbygge E45, end til at aflaste den.

Det er en skam, at større byer som Vejle, Silkeborg, Viborg og Hobro ikke i forening ser de muligheder, en Hærvejsmotorvej i en optimal linjeføring kan give for deres byer.

De to linjeføringer, der undersøges er dels over Herning (!) og dels som indtegnet med grønt på kortet. Her vil motorvejen stort set gå fra Vejle til Viborg ude på ‘Lars Tyndskids Mark’. Den vil selvfølgelig aflaste E45, men den er spild af ‘infrastruktur’, og vil slet ikke få den betydning for lokaltrafikken mellem de større byer, som der er behov for.

Ved i stedet at lade en ny, sydfrakommende motorvej flette ind på Herning-/Silkeborgmotorvejen øst for Pårup, og derved ‘genbruge’ motorvejen mod nordvest til omkring Øster Bording (den gule linje på kortet til højre), vil man nemlig kunne forbinde Vejle, Billund, Silkeborg (Kjellerup), Viborg og Hobro, hvilket vil give enorme fordele for trafikmønstret i det midtjyske.

Og det vil nedsætte eller måske endda helt overflødiggøre behovet for en dyr ‘rute 26 motorvej’ mellem Viborg og Aarhus.

Politikerne i Silkeborg bør derfor arbejde visionært på at få skabt ‘krydset’ mellem Silkeborg motorvejen og den kommende Hærvejsmotorvej tæt på Silkeborg, og ikke i Ikast-Brande kommune.

Den gule linjeføring vil gøre Silkeborg til naturligt midtpunkt i Midtjylland, og tiltrække store virksomheder, som kan se mulighederne for let at få arbejdskraft fra både syd, øst, nord og vest.

Og den gule linjeføring vil dermed også løse de stigende problemer rute 52 fra Silkeborg til Viborg står med allerede i dag … problemer, der ellers skal løses på anden vis = flere omkostninger.

7 tanker om “Rute 52 er blevet til ‘motorvej’!”

  1. Man kunne også vælge at føre motorvejen videre fra nord for Silkeborg til E 45 ved Randers. Og så udbygge rute 13 fra Pårup og syd på til E 45 ved Tørring med ekstra spor, hvor det er muligt og mest tiltrængt.

    Ellers synes jeg at en midtjysk motorvej bør føres fra nord for Hobro, vest om Viborg (gerne med fortsættelse eller planlagt forlængelse til Holstebro), tæt forbi Karup Lufthavn og videre mod syd til Herning. Herved kan man koble den på den allerede eksisterende Motorvej fra Herning til Vejle, men fra Give bør der anlægges en direkte vej til motorvejen vest for Kolding, så der bliver et tiltrængt alternativ til Vejlefjordbroen.

  2. Hvor svær kan det være.

    Sænk hastigheden til 50km/h på hele strækning fra Kjellerup til Silkeborg.
    Det vil få folk til at vælge 26’er igen.

  3. @Poul hansen: Nogen skal jo bruge strækningen kjellerup-Silkeborg i begge retninger hver dag. De vil så skulle ’straffes’ for at vejen er blevet et alternativ til 26’eren, eller …?

  4. Du bliver allerede straffet i dag.
    De nye lyskryds ved motorvejen stopper den gennemgående trafik til fordel for bilister det vil til og fra motorvejen.

  5. @Poul hansen – jo, ja – men derudover at skulle køre med max 50 fra Skægkær til Kjellerup gør det jo ikke bedre. 🙂

  6. Og for os der bor på de veje, der munder ud i Viborgvej mellem Skægkær og Signesminde kro er det blevet både livsfarligt og næsten umuligt morgen og eftermiddag at komme ud på hovedvejen.

  7. Måske skulle Silkeborg kommune bare selv prøve at løse deres trafik problem på viborgvej i sted for at vente 15-20 år på staten kommer løser problemer.

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *