Rute 52 bør tænkes ind i den kommende Hærvejsmotorvej
Silkeborgmotorvejen er indekseret på alverdens GPS’er, så den nordgående trafik på E45 nu bliver sendt mod Silkeborg, hvis man fx skal til Viborg. Og modsat.
Turen via Silkeborg (den blå linje på kortet) er dog 8 km længere, end hvis man først drejer fra mod Viborg ved rute 26 (den lilla linje på kortet), men via Silkeborg kører man 38 km på motorvej, og det vil GPS’en derfor anbefale.
Det har givet en kæmpestor belastning af rute 52 fra syd for Skægkær og til sammenfletningen ind mod Viborg. De seneste tællinger viser ca. 14.000 biler i døgnet ved Skægkær.
Det kræver mere af vejen, end den kan tilbyde, og der forventes endda en stigning til 20.000 biler i døgnet i de kommende år. Det skal holdes op mod at der iflg. Vejdirektoratet kun kører 8.800 biler i døgnet på rute 26 ved Ans.
Der er lavet forbedringer af rute 52 de senere år – bl.a lyskryds ved Kjellerup og udfletningen ved Tandskov losseplads, men det farligste sted er ved Resdal Bakke, hvor der hver dag er farlige situationer.
Alene pga. den belastning, der allerede nu er mellem Silkeborg og Viborg – som også er ambulancerute for Silkeborgenserne til Viborg sygehus – bør rute 52 derfor tænkes ind i en større løsning med Hærvejsmotorvejen.
Derfor bør Hærvejsmotorvejen få forbindelse til Silkeborg
En ny motorvej op gennem Jylland har lange udsigter, desværre. Det virker som om, at der er en større politisk vilje til at udbygge E45, end til at aflaste den.
Det er en skam, at større byer som Vejle, Silkeborg, Viborg og Hobro ikke i forening ser de muligheder, en Hærvejsmotorvej i en optimal linjeføring kan give for deres byer.
De to linjeføringer, der undersøges er dels over Herning (!) og dels som indtegnet med rødt på kortet. Her vil motorvejen stort set gå fra Vejle til Viborg ude på ‘Lars Tyndskids Mark’. Den vil selvfølgelig aflaste E45, men den er spild af ‘infrastruktur’, og vil slet ikke få den betydning for lokaltrafikken mellem de større byer, som der er behov for. Og på rute 13, som den røde linjeføring ‘følger’, kører der syd for Viborg blot 6.500 biler i døgnet. Derfor skal rute 52 i stedet aflastes først.
Ved derfor at lade en ny, sydfrakommende motorvej flette ind på Herning-/Silkeborgmotorvejen øst for Pårup, og så ‘genbruge’ motorvejen mod nordvest til nord for Silkeborg (den lilla linje benævnt Ø2, og som ses til højre på Vejdirektoratets kort), vil man nemlig kunne forbinde Vejle, Billund, Silkeborg (Kjellerup), Viborg og Hobro, hvilket vil give enorme fordele for trafikmønstret i det midtjyske.
Og det vil nedsætte eller måske endda helt overflødiggøre behovet for en dyr ‘rute 26 motortrafikvej’ mellem Viborg og Aarhus, da den Ø2 linjeføringen også forbinder Viborg med Aarhus via Silkeborgmotorvejen.
Politikerne i Silkeborg – og Viborg – bør derfor arbejde visionært på at få skabt ‘motorvejskrydset’ mellem Silkeborg motorvejen og den kommende Hærvejsmotorvej tæt på Silkeborg, og ikke i Ikast-Brande kommune.
Det vil gøre Silkeborg til naturligt midtpunkt i Midtjylland, og tiltrække store virksomheder, som kan se mulighederne for let at få arbejdskraft fra både syd, øst, nord og vest.
Og – ikke mindst – også løse de stigende problemer rute 52 fra Silkeborg til Viborg står med allerede i dag … problemer, der ellers skal løses på anden vis = flere omkostninger. I Holstebro fik man desuden motorvej til Herning på grund af hurtig adgang til sygehus – i Silkeborg skal ambulancerne til Viborg ad en overbelastet rute 52. Det savner logik, hvis Venstre nationalt og lokalt i Silkeborg og Viborg ikke kan se det. Og alle andre også for den sags skyld …
Man kunne også vælge at føre motorvejen videre fra nord for Silkeborg til E 45 ved Randers. Og så udbygge rute 13 fra Pårup og syd på til E 45 ved Tørring med ekstra spor, hvor det er muligt og mest tiltrængt.
Ellers synes jeg at en midtjysk motorvej bør føres fra nord for Hobro, vest om Viborg (gerne med fortsættelse eller planlagt forlængelse til Holstebro), tæt forbi Karup Lufthavn og videre mod syd til Herning. Herved kan man koble den på den allerede eksisterende Motorvej fra Herning til Vejle, men fra Give bør der anlægges en direkte vej til motorvejen vest for Kolding, så der bliver et tiltrængt alternativ til Vejlefjordbroen.
Hvor svær kan det være.
Sænk hastigheden til 50km/h på hele strækning fra Kjellerup til Silkeborg.
Det vil få folk til at vælge 26’er igen.
@Poul hansen: Nogen skal jo bruge strækningen kjellerup-Silkeborg i begge retninger hver dag. De vil så skulle ‘straffes’ for at vejen er blevet et alternativ til 26’eren, eller …?
Du bliver allerede straffet i dag.
De nye lyskryds ved motorvejen stopper den gennemgående trafik til fordel for bilister det vil til og fra motorvejen.
@Poul hansen – jo, ja – men derudover at skulle køre med max 50 fra Skægkær til Kjellerup gør det jo ikke bedre. 🙂
Og for os der bor på de veje, der munder ud i Viborgvej mellem Skægkær og Signesminde kro er det blevet både livsfarligt og næsten umuligt morgen og eftermiddag at komme ud på hovedvejen.
Måske skulle Silkeborg kommune bare selv prøve at løse deres trafik problem på viborgvej i sted for at vente 15-20 år på staten kommer løser problemer.